شیراز بازاریاب

لیسانس مدیریت بازرگانی

شیراز بازاریاب

لیسانس مدیریت بازرگانی

  • ۰
  • ۰

استراتژی

1- استراتژی
واژه «استراتژی» اولین بار در حوزه نظامی بهکاربرده شده و ریشهای یونانی دارد به معنای هدایت، تطبیق و هماهنگسازی نیروها جهت غلبه بر دشمن (روملت،1392). حال از منظر علوم اجتماعی و بهویژه مدیریت، اندیشمندان این حوزه تعاریف مختلفی برای این کلمه ارایٔه کردهاند. یکی از تقسیمبندیهای نسبتاً جامع بابت تعریف این واژه، طبقهبندی 5 گانه تعریف استراتژی از دیدگاه مینتزبرگ میباشد. مینتزبرگ، استراتژی را طرح، نیرنگ، الگو، موقعیت و نگرش تعریف کرده است (ابراهیمی و طباطبایی،1379). همچنین تعاریف متنوع دیگری نیز ذکر شده که شاید بتوان در یک تعریف جامع که به نظر  میرسد طرفداران بیشتری داشته باشد، استراتژی را این چنین تعریف کرد: «استراتژی؛ طرح جامع و همه جانبه با توجه به مبانی قوت و ضعف درونی و فرصت و تهدید بیرونی است که برای رسیدن به اهداف سازمانی در محیط رقابتی اتخاذ میشود که در دل خود، توجه به عوامل محیطی، دید بلندمدت، ارزش افرینی همه جانبه اهدافذینفعان، تمرکز و مبتنی بر هدف بودن، دارای مزیت رقابتی و شایستگی محوری و فرضیهوار بودن هوشمندانه را نهفته داشته باشد.» حال با عنایت به اهمیت استراتژی آیا می توان هر جمله ای را استراتژی نامید؟

در نتیجه:قصد داشت ضمن هدف بیان شده در بالامخاطب را در تامل به چالش سوالات بکشاند. تا مشخص شود که ادبیات استراتژی سخت است و هرکسی نمیتواند در این حوزه فعالیت کند چون باید جواب سؤا ت دشواری همانند پرسشهای زیر مشخص شود. سؤا تی همچون: چه برنامه های رقابتی متمرکزی باید تدوین شود؟ چه کسانی مجری تصمیم گیری و اجرای این حوزه هستند؟ بایدها و نبایدهای استراتژی چیست؟ آیا ضرورتی برای شفافسازی برنامهها وجود دارد یا خیر؟ آیا صرف تدوین و بیان  استراتژی، مشکلت حل میشود یا نیاز به اقدام و عمل نیز وجود دارد؟

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی