بازاریابی خرید اینترنتی
در سالهای اخیر اینترنت بخش مهمی از زندگی روزمره را تشکیل داده است. به طوری که بسیاری از کاربران اینترنتی تنها از طریق یک گوشی همراه می توانند ساعت ها در فضای اینترنتی و وب سایت ها به جستجو مشغول شوند. در این بین، وب سایت های متعددی راه اندازی شده است که هر یک در زمینه مشخصی فعالیت دارند. برخی از وب سایت ها به محتواهای خبری اختصاص یافته اند؛ برخی نیز برای اطلاع رسانی و تبلیغات فعالیت می کنند. در کنار همه اینها، باید از فروشگاه های اینترنتی نیز نام برد.
فروشگاه های اینترنتی اغلب از سوی شرکت هایی راه اندازی می شود که هدف آنها، آشنا کردن مصرف کنندگان با محصولاتشان است. از سوی دیگر در وب سایت ها محصولاتی عرضه می شود که بازدیدکنندگان پس از انتخاب محصول مورد نظر، می توانند آن را از طریق مرسوله های پستی دریافت کنند.
خرید اینترنتی از فروشگاه های دیجیتالی معتبر به جدیدترین روش خرید و فروش تبدیل شده است که بخشی از تجارت الکترونیک محسوب می شود و هر روز نیز در حال گسترش است؛ اما تنها با راه اندازی وب سایت و فروشگاه اینترنتی نمی توان امیدوار بود که بازدیدکنندگان به محض مشاهده محصولات برای خرید اقدام می کنند؛ چرا که فروش اینترنتی با گستردگی، سختی ها و مشکلات خود همراه است. از این رو یک شغل جدید به نام بازاریابی خرید اینترنتی می تواند به شرکت ها کمک کند تا از طریق اینترنت بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.
- بازاریابی خرید اینترنتی
بازاریابی اینترنتی یک حرفه و شغل جدید است که در آن افراد متخصص با بکارگیری تکنیک ها و فنون خاص می توانند از طریق فروش محصولات یک فروشگاه اینترنتی کسب درآمد کنند. به گونه ای که بازاریاب بدون حضور در میان مشتریان و از راه دور می تواند محصولات را در معرض دید آنها قرار دهد. در بازاریابی خرید اینترنتی، توانایی نوشتاری جای پتانسیل گفتاری را می گیرد.
به عبارت دیگر، در بازاریابی حضوری، بازاریاب باید بتواند به طور مستقیم با مشتریان تعامل برقرار کند. صحبت، گفتگو و توانایی اقناع مشتریان یکی از ضروری ترین ویژگی های یک بازاریاب حضوری است. اما در بازاریابی خرید اینترنتی، بازاریاب حتی اگر توانایی تکلم هم نداشته باشد، می تواند با استفاده از روش نوشتاری با مشتریان ارتباط برقرار کند.
- تخصص های لازم برای بازاریابی خرید اینترنتی
کسانی که به بازاریابی خرید اینترنتی علاقه زیادی دارند، ابتدا باید به زیر و بم کار آشنایی مختصری پیدا کنند. تخصص های لازم برای ورود به این شغل شامل موارد زیر است:
1- توانایی نویسندگی
نویسندگی یکی از ملزومات اصلی بازاریابی اینترنتی است. چرا که لازم است تا بازاریاب برای تمامی محصولات و خدمات متن هایی را در اختیار بازدیدکنندگان و مشتریان سایت قرار دهد. در صورتی که بازاریاب توانایی و قدرت نوشتاری ضعیفی داشته باشد و محتواهایی که تولید می کند، باب میل مشتریان نباشد و نتواند آنها را برای خرید ترغیب کند، او در شغل خود موفق نخواهد شد.
2- توانایی ترجمه
با توجه به اینکه بسیاری از مطالب و محتواهایی که به محصولات مرتبط می شوند، از میان سایت ها و تکست های خارجی هستند، باید بازاریاب بتواند آنها را به زبان فارسی برگرداند. ضمن اینکه ترجمه او نباید تحت الفظی باشد. بلکه توانایی ترجمهی محتواهای خارجی متناسب با فهم و درک مخاطبان فارس زبان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل توانایی ترجمه کردن هم یکی دیگر از نیازهای یک بازاریاب خرید اینترنتی به شمار می رود.