انواع نمونه برداری در بازاریابی؟1-نمونه برداری ساده این روش مانند مصاحبه های تلوزیونی می باشد که در خیابان به هر ره گذری می رسند سوال خود را می پرسند یا مثلا پرسشگرانی که فقط در مراکز فروش مستقر شده اند. 2-نمونه برداری کارشناسی در این نوع نمونه برداری تعدادی کارشناس به دلخواه انتخاب شده وباآنها در مورد تحقیق مورد نظر صحبت و نظر خواهی می شود. 3-نمونه برداری سهمیه ای این روش پیشرفته ترین مدل نمونه برداری غیر احتمالی می باشدکه در آن اول جمعیت مورد مطالعه تقسیم بندی می شود و پژوهشگر از هر قسمتی که بخواهد تعدادی را برای تحقیق انتخاب کرده و تحقیق را انجام می دهد. تعداد نمونه: این مبحث مربوط به نمونه برداری های احتمالی می باشد که ما مایل هستیم بدانیم حد اقل چه تعداد نمونه برداری انجام دهیم تا به دقتهای مورد نظر برسیم.آنچه مسلم است تعداد نمونه هرچه بیشتر باشد دقتهای محاسباتی بالاتر است اما با توجه به محدود بودن زمان و امکانات، می توان طبق فرمولهایی، حد اقل تعداد نمونه را بدست آورد تا دقتهای مورد نیاز ما در تحقیق برآورده شود.یکی از فرمولهای مناسب این کار که برای برآوردهای نسبتی مورد استفاده قرار می گیرد فرمول" کوکران" می باشد: